▶ Live
▶ Lees de inzichten
▶ Video bekijken
Inspiratie Event
1 uur

De organisatie van de Maatschappelijke Beursvloer

📅
10 okt 2023 13:00 uur
Registreren

Haal maximaal rendement uit de verbinding tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Organiseer jij al een Maatschappelijke Beursvloer? Angelique Ottens (Sharity, Beursvloer.com) legt je uit hoe je dit het beste kunt opzetten, wat de valkuilen zijn en hoe je met de Beursvloer duurzame verbindingen faciliteert tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We delen tijdens de sessie specifiek voor vrijwilligerscentrales, welzijnsorganisaties en gemeenten waardevolle tips, trucs en praktijkvoorbeelden.

Registreren
Angelique Ottens
Directeur Sharity

Met de wetenschap dat ieder mens graag een ander helpt, zorgt Angelique al ruim 15 jaar voor de perfecte match. Bedrijven die impact willen maken worden gematcht met (vrijwilligers)organisaties met een hulpvraag. Dat kan 1-op-1 of via lokale evenementen zoals 'de Beursvloer'. Wanneer zij niet aan het werk is geniet ze van haar gezin, haar moestuin, haar vrijwilligerswerk, leest ze een boek of is ze aan het sporten.

Gerbrand Holland
Growth Manager bij Deedmob

Met zijn unieke achtergrond helpt Gerbrand onze partners hun doelen op het gebied van sociale impact te bereiken. Hij is voornamelijk bezig met het uitbreiden van het impact ecosysteem via uitgebreid onderzoek naar vrijwilligerswerk. Naast zijn werk is hij actief als jongerenambassadeur voor de SDG's, schaakt hij graag en is hij regelmatig te vinden in zijn hardloopschoenen en op de fiets. Met dat laatste droomt hij om de Marmotte te voltooien.

Inzichten

Opname alleen op aanvraag beschikbaar!

Bij de online inspiratie sessie De organisatie van de Maatschappelijke Beursvloer vertelt Angelique Ottens, directeur bij Sharity en Beursvloer.com over de ins en outs van de Maatschappelijke Beursvloer.

De Beursvloer is een laagdrempelige manier om bedrijven te verbinden aan maatschappelijke initiatieven. Helaas wordt er vaak nog niet het maximale uit de Beursvloer gehaald door bijvoorbeeld onderschatting, een gebrek aan uren, geld, of commitment.

Om ervoor te zorgen dat je Beursvloer toch een succes wordt, moet je goed voorbereid zijn en weten wat je te wachten staat. Daarvoor is er een stappenplan ontwikkeld dat bestaat uit 8 stappen: Initiatief, Voorbereiding, Uitvoering, Briefing, Hulpvragen, Het Evenement, Nazorg, Opvolging. In het event worden vooral fases 1, 2 en 3 besproken en algemene tips en tricks.

Fase 1: Initiatief (1 jaar - 9 mnd voor start evenement)

Het initiatief van de Beursvloer komt vaak vanuit de vrijwilligerscentrale/welzijnsorganisatie of uit een opdracht van de gemeente. In de initiatieffase is het belangrijk om een diverse projectgroep op te zetten waarin zowel het sociaal domein als het bedrijfsleven zijn vertegenwoordigd. Zo staat namelijk ieder in zijn kracht en creëer je draagvlak voor de Beursvloer. Reken erop dat het organiseren van de eerste Beursvloer zo'n 300-400 uur kost en er moet ook geïnvesteerd worden. Betrek dus zo snel mogelijk de gemeente erbij en vraag om financiële ondersteuning.

Fase 2: Voorbereiding (9 mnd - 6 mnd voor start evenement)

In de voorbereidingsfase begin je met het vaststellen van de datum. Kies hiervoor een tactische datum. Vaak is het najaar handig omdat hier budgetten worden vastgesteld bij de gemeente, en is er een uitloop tot januari of februari omdat dit voor de meeste bedrijven vaak nog een redelijk rustige periode is.

Het meeste werk zit in het aanmelden voor het evenement. Kies een verstandige manier waarop bedrijven en vrijwilligersorganisaties zich kunnen aanmelden, en ook een manier waarop ze hun vraag gemakkelijk kunnen aanpassen. Dat gebeurt namelijk nogal eens naarmate ze meer te weten krijgen over wat een goede vraag is.

In deze fase bereid je verder alles voor om je Beursvloer intern en extern te laten leven. Denk hierbij aan PR, een website, vergaderschema, perslijst, en nog veel meer.

Fase 3: Uitvoering (6 mnd - 3 mnd voor evenement)

In deze fase begin je met het werven van deelnemers. Dit moet je doen via zowel een persoonlijke benadering als gestroomlijnde PR. Begin minimaal een half jaar van tevoren met de PR. De kracht zit hem in de herhaling en de agenda's van veel bedrijven staan al ver vooruit vast. Dus wees op tijd en concreet.

Ook moet je gaan nadenken over sponsoring, de locatie en welke middelen je allemaal nodig hebt om het evenement succesvol te maken. Vergeet bijvoorbeeld niet om licht, geluid, catering, aankleding, vrijwilligers, een notaris, drukwerk, fotografie, of film te regelen. Dit zijn allemaal zaken die je niet meteen bedenkt, maar die cruciaal zijn voor het evenement zelf en voor het goede gevoel erna.

Tips en trucs

  • Zorg voor een heldere aanmeldingspagina voor het evenement en maak een onderscheid tussen een aanbieder en een vrager;
  • Maak niet te veel categorieën waarop gematcht kan worden, maar hou het bij maximaal 5: (1) Materialen & Faciliteiten, (2) Coaching, Training & Ondersteuning, (3) Kennis, Kunde & Expertise, (4) Menskracht, en (5) Marketing, Communicatie & PR;
  • Werk met 3 kleuren batches: één voor aanbieders, één voor vragers, en één voor gasten. Zo vinden de juiste mensen elkaar;
  • De hoekmannen en -vrouwen zijn vrijwilligers met kennis van de hulpvragen, aanbiedingen en event. Zij kunnen ook de match faciliteren en het matchformulier controleren;
  • De spreekstalmeester staat op het podium en faciliteert ook de wedstrijden. Hij/zij kan bijvoorbeeld aandacht geven aan organisaties die nog niet zijn benaderd;
  • Zet achter de tafel op het podium twee vrijwilligers en een notaris. De vrijwilligers controleren nogmaals het wedstrijdformulier, en de notaris bepaalt de maatschappelijke waarde. Deze ligt op 50 euro per uur voor menskracht (categorie 4) en 100 euro per uur voor expertisewerk (categorieën 1, 2, 3 en 5).
  • Meld je Beursvloer altijd aan op www.beursvloer.com. Hierop vind je informatie, een landelijke agenda en een toolkit om direct aan de slag te gaan. Dit scheelt veel tijd, voorbereiding en geeft extra zichtbaarheid aan je Beursvloer.
  • Op dinsdag 6 februari organiseert Angelique een training voor organisatoren van Beursvloeren. Deze training is voor hen die gaan starten of die een Beursvloer succesvoller willen maken. Meld je hiervoor aan door Angelique te mailen via angelique.ottens@sharity.eu.